نماز باران عصر روز جمعه در مصلای شهر همدان اقامه میشود
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۰۳۴۲
حجت الاسلام «سید مرتضی حسنی حلم» روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقامه نماز استسقا (طلب باران)، اظهار داشت: با توجه به بحران آب و کاهش نزولات آسمانی و درخواست مکرر مومنین روزه دار، نماز باران با حضور پرشور مومنین روزه دار در مصلای نماز جمعه شهر همدان اقامه شود.
وی خاطرنشان کرد: این نماز به امامت حجت اسلام «سید حسن فاضلیان» و با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رییس ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به اینکه در روایات اسلامی برای شرکت سالمندان و کودکان در نماز باران توصیه شده است، از عموم مردم دارالمومنین همدان خواست که در اقامه این نماز شرکت کنند.
حجت الاسلام حسنی حلم خاطرنشان کرد: بنابر روایات تاریخی و احادیث پیامبران گذشته، پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به این سنت عمل میکردهاند و دعایی به همین نام نیز در صحیفه سجادیه موجود است.
وی اظهار داشت: نماز باران آیت الله سید محمد تقی خوانساری (ره) از معروفترین نمازهای باران در تاریخ معاصر است که در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی اول در بیابانهای اطراف قم خوانده شد و باران بسیاری بارید.
نماز باران، مانند نماز عید فطر ۲ رکعتی و مستحب است که به صورت جماعت خوانده شود.
در ۲ رکعت این نماز، حمد و سوره به صورت بلند، در رکعت اول پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت خوانده میشود.
در این قنوتها، میتوان هر دعایی را خواند، ولی بهتر است که دعاهایی برای طلب باران همراه با صلوات خوانده شود.
مستحب است نمازگزاران سه روز پیش از اقامه نماز باران روزه بگیرند و پس از آن این نماز را پابرهنه همراه با پیران و کودکان در زیر آسمان بخوانند.
برچسبها نماز باران ستاد اقامه نماز کشور همدانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: نماز باران ستاد اقامه نماز کشور همدان نماز باران ستاد اقامه نماز کشور همدان اقامه نماز نماز باران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
حجاب پوششی است که برای پوشاندن سر و بدن به آن در دین مبین اسلام دستور داده شده است برای حفظ مقام و جایگاه زن برای قرب الله بر حفظ حجاب دستور داده شده است و در کشور ما نیز بر این بسیار تأکید شده است.
حجاب پوششی از نگاه دینی برای نشاندادن شرافت یک فرد به کار میرود کاربرد واقعی اجتماعی - فرهنگی و روانشناختی حجاب به طور گسترده برای حفظشان، مقام و جایگاه زن به آن تأکید شده است.
حجاب در ادیان یهودیت، مسیحیت و بهویژه اسلام مورداستفاده و به آن تأکید شده است در بسیاری از ادیان دیگر نیز بر انواع پوشش برای زنان و مردان توصیه شده است حجاب نماد موقعیت زنان است.
در بین افراد جامعه برخی با این سؤال مواجهه میشوند باتوجهبه تأکیدات مختلف و دعوت به رعایت حجاب بهخصوص در جوامع ایرانی برای برخی از افراد این سؤال پیش میآید که بااینهمه تأکید و ضرورت بر حفظ آن آیا در قران کریم که کتابی از جانب پروردگار است تأکیدی بر این امر شده است؟
آیا در قرآن، منبع اصلی دین اسلام بر حجاب تاکید شده است؟
حجتالاسلاموالمسلمین محمد غلامی، مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان بیان کرد: گاهی اوقات سؤال میشود که تأکید در پوشش و حجاب در قرآن نیست این امر ذکر شده و در آیات قرآن که منبع اصلی دین ماست به این مطلب آیا توجه و حساسیتی وجود دارد که شما نیز تا این حد حساسیت دارید.
وی ادامه داد: باید بدانیم مطالب و معارف دینی ما چند منبع دارد و مجتهدین و فقها اعزام زمانی که میخواهند حکمی دهند ممکن است از یکی از چهار منبع این حکم را ارائه کنند که هر کدام نیز حجت است یکی از آنها قرآن کریم است اصلیترین منابع است.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان تصریح کرد: دیگری سنت پیامبر و اهلبیت علیهالسلام است سومین منبع اثبات عقل مسلم انسان است که شرایط خود را دارد و چهارمین منبع دینی اجماع علما است مطلبی در قرآن دیده نشود از ائمه نیست روایتی دریافت نشود و عقل انسان نیز بر آن درکی نداشته باشد برای همه فقها برای متفق هستند که این امری دینی است.
وی افزود: اگر مطلبی در هیچکدام از این چهار منبع یافت نشد آنگاه میتوان گفت که این دینی نیست و بدعتی در دین است؛ اما خیلی از احکام در قرآن نیامده در روایات آمده است خیلی از احکام در روایات نیامده؛ اما در قرآن است بسیاری از احکام عقل حکم میکند.
بسیاری از احکام دینی در زندگی از اجماع فقها است
حجتالاسلاموالمسلمین غلامی تشریح کرد: بسیاری از احکامی که در زندگی پیاده میکنیم از اجماع فقها است به طور مثال از نکاتی که در قرآن نیامده؛ اما همه به آن عمل میکنیم میتوان به جزئیات نماز پنجگانه اشاره کرد.
وی ادامه داد: اینکه صبح باید دو رکعت نماز بخوانیم ظهر ۴ رکعت از ۴ رکعت مغرب سه رکعت و برای نماز عشا نیز چهار رکعت باید بخوانیم اینکه تسبیحات اربعه باید آرام گفته شود هم و قل والله باید بلند گفته شود.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان اذعان کرد: اینکه در حرکت دو سجده و یک رکوع وجود دارد اینکه در رکعت دوم باید دعای دست و تشهد خواند اینکه در روزه باید ۳۰ روز روزه گرفت و مبطلات آن چه است اینکه در خمس هر آنچه که در سر سال اضافه آمده است باید داده شود یا هدیه به مراجع خمس ندارد.
وی افزود: در پرداخت زکات بسیاری از توضیحات احکامی که انجام میشود بر فتوا و اجماع علماست حتی برخی از کلیات نیز در قرآن نیامده است دلیل اینکه به آن عمل میکنیم بر این است که در روایات صحیح آمده است؛ چون بر آن دلیل عقل داریم اجماع علما بر آن آمده است.
حجتالاسلاموالمسلمین غلامی اذعان کرد: قرار نیست همه احکام در قرآن آمده است تا آن را بپذیریم خیلی از آنها پذیرفتیم و به آن یقین داریم ممکن است در قرآن نیامده باشد؛ اما در روایت ذکر شده باشد.
وی ادامه داد: و اما بحث حجاب در قرآن نیست بسیاری از آیات حجاب ذکر شده است اگرچه در روایات ریز مبانی حجاب روایت و دلیل داریم؛ اما در قرآن نیز بسیاری از دلایل گفته شده است.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان در پایان گفت: در قرآن هم از نوع پوشش هم از نوع گفتار هم از نوع رفتار ذکر شده است تماماً به آن اشاره شده است سوره مبارکه احزاب و سوره مبارکه نور در این دو سوره مبارک بسیار از حجاب ذکر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان